3 belangrijke soorten voedingsmiddelen bij PCOS

1. Vetten die ontstekingsremmend werken

Onze geslachtshormonen, zoals oestrogeen en progesteron, hebben cholesterol nodig om aangemaakt te worden. Er wordt tegenwoordig vooral van uitgegaan dat cholesterol zorgt voor hart- en vaatziekten. Maar het helpt juist bij hele belangrijke processen in ons lichaam, we kunnen niet zonder cholesterol. Wat maakt dan dat cholesterol zo belangrijk is? Cholesterol helpt bijvoorbeeld bij het aanmaken van onze hormonen, onze celwanden, vitamine D en de aanmaak van gal.

Hart- en vaatziekten komen juist door dingen zoals; een langdurige hoge bloeddruk, langdurig stress en insuline resistentie.

Vrouwen met PCOS hebben een hoger risico op hart- en vaatziekten, dit kan bijvoorbeeld komen door insuline resistentie. Daarom wordt het vaak aanbevolen om de hoeveelheid koolhydraten en suiker te verlagen, en de vet inname te verhogen, mits het gezonde vetten zijn natuurlijk. Gezonde vetten helpen namelijk mee om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Het is van belang om alleen de gezonde ontstekingsremmende vetten te nemen zoals: noten, zaden, avocado, olijfolie, kokos producten, raw cacao, eieren, vette vis etc.

Deze vetten helpen ook mee om verschillende vitamines beter op te kunnen nemen, zoals; vitamine A, D, E en K.

2. Crucifere groenten (oftewel, kruisbloemige groenten)

Eigenlijk zijn bijna alle groenten natuurlijk goed voor een gezonde hormoon balans.

Waarom zijn de kruisbloemige groenten zo belangrijk voor een goede gezondheid? In kruisbloemige groenten zitten ontzettend veel vezels. Vezels zijn belangrijk voor gezonde darmen. Ze dienen namelijk als voeding voor de goede bacteriën in je darmen. Dit zorgt voor een goede darmgezondheid en voor een goede stoelgang. Daarnaast heb je dankzij vezels langer een verzadigd gevoel.

Voorbeelden van kruisbloemige groenten zijn:

  • broccoli
  • bloemkool
  • boerenkool
  • spruiten
  • kool soorten

PCOS wordt mede in stand gehouden door een slechte darmgezondheid. Voedsel met veel vezels bevordert de groei van belangrijke darmbacteriën. Daarnaast helpt het mee om de bloedsuiker te reguleren, doordat het ervoor zorgt dat glucose minder snel in ons bloed terecht komt waardoor je enorme pieken dus voorkomt. Deze pieken kunnen namelijk zorgen voor ontstekingen in het lichaam en insuline resistentie.

3. Hoogwaardige eiwitten

We hebben eiwitten nodig, eiwitten worden in ons lichaam omgezet in aminozuren. Aminozuren helpen mee om onze geslachtshormonen aan te maken. Daarnaast helpen aminozuren mee om de lever te ontgiften. De gezondheid van de lever is heel erg belangrijk bij PCOS en andere hormonale disbalansen. Je lever helpt namelijk bij het verwerken en afvoeren van afvalstoffen. Wanneer je lever niet goed haar werk kan doen zullen stoffen niet goed verwerkt en afgevoerd kunnen worden. Hierdoor raken je hormonen uit balans. Daarom is het belangrijk om goede voeding/eiwitten te eten zodat onze lever optimaal kan functioneren.

Voorbeelden van hoogwaardige eiwitten zijn:

  • eieren
  • vis
  • gevogelte
  • roodvlees
  • tempeh

* Het is goed om deze producten toe te voegen aan je dagelijkse voedingspatroon.

Tip: eet eiwitten, vetten en vezels samen tijdens een maaltijd, dit om je bloedsuiker te stabiliseren, daarnaast laat je insuline pieken hierdoor achterwege.

Was dit een waardevol artikel voor jouw? Bedankt voor het lezen, laat je een reactie achter? 

1 reactie op “3 belangrijke soorten voedingsmiddelen bij PCOS”

  1. Bedankt voor het posten van deze tips!
    De meeste wist ik wel al, en zitten verweven in mijn dieet.
    Ik heb pcos, ben al sinds kindsafaan insuline resistent!
    Alleen, door aanhoudende maagproblemen zou ik zo vetarm mogelijk moeten eten. Een “perfect” dieet vinden dat zowat al m’n aandoeningen en kwaaltjes stabiel houden is best een hele opgave!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *