5 tips om te ontspannen

Stress heeft veel impact op onze hormoonbalans. Een hormonale disbalans kan voor meerdere vervelende klachten zorgen, het is dus belangrijk om voldoende te ontspannen, zodat je hormonen tot ‘rust’ kunnen komen. In dit artikel staan een aantal handige tips om te ontspannen. Veel leesplezier! x

1.     Meditatie of yoga

Steeds meer mensen nemen de stap om te mediteren. Toch heerst er (helaas) nog een soort taboe op dit onderwerp en wordt er gedacht dat het zweverig is. Echter, wanneer je meditatie in je dagelijkse leven toepast kan dit je veel voordelen opleveren. Meditatie helpt je om te ontspannen en zorgt ervoor dat je je gedachten even opzij kunt zetten (ontspanning is vaak het beste medicijn tegen stress!!). In de huidige maatschappij ervaren veel mensen een vervelende druk. Meditatie kan je helpen om meer grip te krijgen op deze druk en helpt je om tot rust te komen. Klinkt erg fijn toch? Zelf ervaar ik een enorm voordeel door regelmatig te mediteren. Meditatie richt zich op het leven in het moment en het loslaten van oordelen. Het helpt je om dingen te accepteren zoals ze zijn en je zult minder snel oordelen over zaken, dit kost namelijk alleen maar negatieve energie. Het is van belang om de focus op het moment en op jezelf te leggen, zodat de onrust zal verdwijnen en de stress zal verminderen.

 

Yoga bestaat al heel erg lang. Het is bewezen dat mensen die aan yoga doen zich vaker lekker in hun vel voelen, meer energie hebben en zich meer ontspannen voelen. Je hoeft niet lenig te zijn om yoga uit te voeren, het is een ideale vorm van bewegen om juist leniger te worden. Door het uitvoeren van yoga train je spieren die je normaal meestal niet aanspreekt. Yoga kan helpen om beter te slapen, je lichaam komt in ontspanning en je maakt je hoofd leeg, dit resulteert in een heerlijke nacht. Tijdens yoga let je goed op je ademhaling, dit zorgt ervoor dat je rustig wordt en je concentratie vermogen verbetert. Ook tegen menstruatie krampen kan yoga verlichting bieden.

 

2.     Plan adempauzes in

Het is ontzettend belangrijk om adempauzes in te lassen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Het is erg persoonlijk, niet iedereen ontspant op dezelfde manier. Wat zorgt ervoor dat jij ontspannen wordt en even je hoofd leeg kunt maken? Sporten, in bad gaan, muziek luisteren, wandelen, een boek lezen, tekenen? Maak écht tijd vrij om te ontspannen, hier knap je van op! Zet het in je agenda, in je planning of op je to-do list. Door het houden van adempauzes kun je zaken loslaten en kun je je uiteindelijk weer beter concentreren.

 

3.     Laat het los

Negatieve en sombere gevoelens kosten erg veel energie. Hoe langer je die gevoelens vasthoudt hoe zwaarder het wordt. Bevrijdt zijn van vervelende gevoelens voelt als een enorme opluchting. Je kunt het vergelijken met een zware tas, wanneer je deze eindelijk neer kunt zetten dan voelt dat als een enorme verlichting. Negatieve gedachten vasthouden zorgt voor stress gevoelens, een hoge bloeddruk en het neemt enorm veel energie. Door deze negatieve gedachten blokkeer je als het ware de positieve gevoelens en ervaringen. Het klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Een aantal handige tips om zaken los te laten: zorg ervoor dat je voldoende afleiding hebt, schrijf meerdere positieve dingen op en laat het negatieve daarmee los, schrijf vervelende gedachten meteen van je af, mediteer of doe aan yoga.

 

4.     Zorg voor overzicht

Chaos in je hoofd zorgt voor stress. Wanneer ik geen overzicht voor mijzelf creëer dan ben ik de hele dag onrustig en ben ik bang dat ik dingen vergeet. Het creëren van overzicht zorgt ervoor dat je meer rust ervaart en dat je je tijd nuttig besteed. Het helpt mij om elke week een planning te maken, daarnaast maak ik elke ochtend een lijstje met zaken die prioriteit hebben en die ik dus echt die dag moet doen. Door het afstrepen van zaken die je hebt gedaan, ontstaat er een blij en voldaan gevoel. Het is van belang om realistisch te zijn bij het maken van een overzicht, anders is de kans groot dat je de to-do list niet kunt afronden.

 

5.     Kies voor jezelf

Voor jezelf kiezen is van groot belang om rust in je hoofd te creëren.

Weet jij wat je doelen zijn? Wat je graag wilt bereiken? Het is goed om te weten wat je wilt en waar je naar toe werkt, dit zorgt ervoor dat je keuzes kunt maken waar je daadwerkelijk baat bij hebt. Het is zonde om tijd te investeren in dingen waar je uiteindelijk niets aan zult hebben, dit kost je tijd en energie. Wanneer je al je energie, aandacht en liefde in anderen steekt, dan kom je niet toe aan de ontspanning die je nodig hebt om weer op te laden. Hoe beter jij in je vel zit, hoe verder je op persoonlijk gebied zult groeien en plezier zult beleven.

coffee-1276778_1280
5/5

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *