Rustig worden door je ademhaling te reguleren, hoe fijn is dat! ❥

Een paar keer diep ademhaling om te ontspannen is niet nieuw, wanneer je onrustig bent is er vast wel eens tegen je gezegd; adem eens diep in en uit.

Ademhalen is van levensbelang en het helpt je om te ontspannen en een heldere geest te creëren. Stress kan verschillende klachten veroorzaken, doormiddel van een rustige ademhaling kun je de stress verminderen en dus de bijbehorende klachten tegengaan.

Wanneer je je ademhaling rustiger maakt, activeer je het parasympatische zenuwstelsel dat zorgt voor rust en ontspanning. De hartslag, bloeddruk en ademhaling komt hierdoor in balans. Een rustig en ontspannen lichaam draagt ook bij aan een gezonde hormoonbalans. Stress is namelijk een grote veroorzaker van hormoondisbalansen.

Een snelle ademhaling heb je nodig in stressvolle situaties, dit is zo geregeld omdat je dan beter in staat bent om te reageren op situaties die een bedreiging voor jou vormen. Tegenwoordig zul je ook een snelle ademhaling creëren door bijvoorbeeld werkstress, probeer dit tegen te gaan door rustiger te ademhalen.

De ademhalingsoefening die ik hier beschrijf kun je makkelijk toepassen, op deze manier kalmeer je je lichaam op een natuurlijke manier, het helpt om je zenuwstelsel rustig te maken.

Een handige ademhalingsoefening die je altijd bij je hebt:

De 4-7-8 ademhalingsoefening van dokter Weil

Deze ademhalingsoefening kun je overal doen!

Dit is een eenvoudige oefening om je ademhaling onder controle te krijgen. Het helpt je bijvoorbeeld om makkelijker in slaap te komen, maar je kunt deze oefening tussendoor ook doen wanneer je bijvoorbeeld een drukke werkdag hebt.

Hoe doe je dat dan?

Ga in een ontspannen houding zitten of liggen. Plaats de punt van je tong tegen de rand van de achterkant van je voortanden, houd dit zo totdat je stopt met deze oefening.

Ga in een ontspannen houding zitten of liggen. Plaats de punt van je tong tegen de rand van de achterkant van je voortanden, houd dit zo totdat je stopt met deze oefening.

  • Sluit je mond en adem 4 seconden rustig in door je neus.
  • Houd je adem 7 seconden in.
  • Adem volledig uit door je mond, tel hierbij rustig tot 8 seconden. (dit zal geluid maken om je je tong in de zelfde positie houdt)
  • Herhaal deze stappen 4x en wanneer je de oefening al langere tijd toepast kun je dit uitbreiden naar 8x.
  • Wanneer je een beetje licht wordt in je hoofd, maak je dan geen zorgen dit kan geen kwaad.

Houd je tong steeds in de begin positie. Uitademen duurt dus twee keer zolang als de inademing.

Geef niet meteen op als je denkt dat het je niet lukt, je moet even wennen aan de manier van ademhalen, maar uiteindelijk helpt het je om rustig te worden op een natuurlijke manier. Wees lief voor jezelf en zie het als iets waar je mee kunt oefenen, je hoeft het niet meteen onder de knie te hebben. Het is een nuttige oefening die je de hele dag bij je hebt. Je kunt het goed inzetten op momenten van stress of spanningen, daarnaast helpt het je om goed in slaap te kunnen vallen.

Ik vind het leuk om te lezen of je iets aan dit artikel hebt gehad? Laat je het weten via een reactie? Veel liefs!

1 reactie op “Tip: doe deze ademhalingsoefening”

  1. Super zo’n reminder. Dank je wel, ik ben deze oefening weer aan het toepassen. Uitademen en tegelijkertijd tong tegen mijn tanden is wel weer even wennen. Met een groet van René

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *