Fit het nieuwe jaar in!

Trainen en bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid. Maar maakt de manier van trainen ook uit voor je hormoonbalans? Ben jij benieuwd naar het antwoord op deze vraag? Lees dan gauw verder. 

Het is niet altijd gemakkelijk om voldoende te bewegen op een dag. Vooral wanneer je een baan hebt waarbij je veel zit is de kans groot dat je te weinig beweegt op een dag. Toch is het van groot belang om voldoende te bewegen, het zorgt er namelijk voor dat je hormonen weer in balans komen.

Wat voor beweging helpt mijn hormonen weer in balans? Zware trainingen die erg lang duren blijken niet goed te zijn voor de hormoonbalans. Het kan ervoor zorgen dat je hormonen van slag raken, waardoor er dus een disbalans ontstaat. Wanneer je lang en intensief sport maak je veel van het stress hormoon ‘cortisol’ aan. Cortisol zorgt ervoor dat de vetopslag wordt gestimuleerd. Een te hoog cortisol gehalte kan ook leiden tot spierafbraak. En dat is niet het enige, een te hoge cortisol waarde in het bloed wordt ook in verband gebracht met een verhoogde bloedsuikerspiegel en bijnieruitputting (hier worden belangrijke hormonen aangemaakt). 

2 á 3 keer kort en intensief bewegen helpt je hormonen om weer in balans te komen en om ze in balans te houden, denk hierbij aan ongeveer 30 á 40 minuten.

Door het uitvoeren van krachttraining wordt de aanmaak van het groeihormoon gestimuleerd. Het groeihormoon zorgt voor herstel en de ontwikkeling van spiercellen en breekt de vetcellen af. Het is dus verstandig om deze vorm van bewegen aan je wekelijkse schema toe te voegen. Kijk onderstaande voorbeelden voor andere vormen van bewegen die zorgen voor een goede hormoon balans.

Voorbeelden van beweging:

  • Lekker wandelen door het bos of een andere plek waar je het fijn vindt om te zijn.
  • Krachttraining
  • Yoga of pilates
  • HITT-trainingen (high intensity interval training)

Tip… Probeer zoveel mogelijk overdag te bewegen. In de avond sporten zorgt ervoor dat het cortisol niveau stijgt, dit kan ervoor zorgen dat de melatonine aanmaak wordt vermindert waardoor je minder goed kunt slapen.

Was dit een waardevol artikel voor jouw? Bedankt voor het lezen en ik vind het leuk om je reactie te lezen! 

5/5

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *