5 hormoon beïnvloedende voedingsmiddelen

De voeding die je tot je neemt kan veel invloed hebben op je hormoonbalans. Voordat ik wist dat ik problemen had met mijn hormoonbalans, was ik mij hier nauwelijks van bewust. Ik wist natuurlijk wel dat bepaalde producten niet gezond waren voor mijn lijf, maar dat dit ook invloed had op mijn hormonen was nieuw. Ben jij je hier al van bewust?  Ik heb onderstaand 5 voedingsmiddelen beschreven welke je beter kunt vermijden, ze hebben namelijk veel invloed op je hormoonbalans. Het is echt het proberen waard!

• Onverzadigde omega 6 vetzuren

Jouw lichaam heeft vet nodig om cellen op te bouwen en hormonen te produceren. Wanneer er teveel gegeten wordt van deze onverzadigde omega 6 vetzuren, dan nemen onze cellen deze op. Dit zorgt uiteindelijk voor ontstekingen en mutaties in de cellen. Er is enig bewijs dat dit kan leiden tot endometriose en PCOS. Tip: eet geen zonnebloemolie, slaolie, soja olie, pinda olie, margarine

• Producten met gluten

Gluten zijn eiwitten die vooral in tarwe, spelt, rogge en gerst zitten. Gluten vergroten door bepaalde bestanddelen de doorlaatbaarheid van je darmslijmvliezen. Hierdoor kunnen stoffen die het lichaam eigenlijk moeten verlaten, juist in de bloedbaan terecht komen. Dit kan leiden tot ontstekingen.

• Suikers

Suikers zitten in meer producten dan je denkt. Wanneer je producten bekijkt om te controleren of er suikers in zitten moet je ook letten op de volgende benamingen: dextrose, glucosestroop, sacharose, maltodextrine, fructose, agave, disachariden. Er zijn nog meer ‘verborgen’ namen voor suikers. Door teveel suikers stijgt je bloedsuikerspiegel. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat dit naar beneden wordt gehaald. Door overproductie van het hormoon insuline, raken je hormonen uit balans.

• Cafeïne

Cafeïne geeft de hypofyse de opdracht om meer cortisol aan te maken dan nodig is. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Vooral wanneer je bijvoorbeeld veel stress hebt dan versterkt de cafeïne dit effect. Daarnaast kan cafeïne vitaminen en mineralen en andere voedingstoffen aan je lijf onttrekken, waardoor tekorten ontstaan.

Cafeïne zorgt er voor dat de aanmaak van je slaaphormoon (melatonine) minder wordt. Hierdoor heb je meer kans om minder goed in slaap te komen en deze vast te houden, hierdoor wordt je vermoeid wakker.

• Melksuikers

Zuivel zorgt voor irritatie aan de darmwand, terwijl in je darmen belangrijke voedingsstoffen moeten worden opgenomen. Door deze irritatie kunnen belangrijke voedingsstoffen niet goed opgenomen worden, hierdoor wordt de spijsvertering verstoort en ontstaat er een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Wanneer je zuivel vermijd zal je darmflora weer verbeteren.

Was dit een waardevol artikel voor jouw? Bedankt voor het lezen, laat je een reactie achter? 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *