Leren loslaten

Wat doet stress?

Stress is een grote veroorzaker van een hormoondisbalans. Bij stress maken je bijnieren veel van het hormoon cortisol aan. Ook wel het stresshormoon genoemd. Je bijnieren kunnen uitgeput raken. Hierdoor kan het lichaam het schildklierhormoon minder goed aanmaken. Dit is ook een reden van een hormoondisbalans. De gevolgen hiervan kunnen verschillend zijn, zoals, angst gevoelens, je erg neerslachtig voelen of vermoeidheid. Herken je dit bij jezelf? Stress kan nog meer hormonen in disbalans brengen. Zoals de hormonen oestrogeen en progesteron. Wanneer je veel stress ervaart, kan het zo zijn dat progesteron omgezet wordt in cortisol. Hierdoor zijn de hormonen oestrogeen en progesteron niet meer in verhouding met elkaar.

Het is lastig om stress los te laten, daarom geef ik in dit artikel enig inzicht over het loslaten van vervelende gedachten. Dit kan helpen in veel situaties.

Waarom lukt het niet?

Wanneer je het lastig vindt om dingen los te laten, lukt het je moeilijk om te ontspannen. Dit resulteert in spanning, stress en vervelende lichamelijke klachten. Je kunt moeite hebben met het loslaten van verschillende dingen, zoals; verdriet, angst, opmerkingen, negatief zijn etc.

Vaak heeft het grotendeels te maken met: controle. Herken je dit bij jezelf? Je wilt graag controle hebben over alles wat er in je leven gebeurt en wanneer dat niet lukt raak je gestrest. Ik kan je nu alvast vertellen; je kunt geen controle hebben over alles in je leven. Hoe meer je vast blijft zitten in deze belemmerende gedachten, hoe meer het je dagelijkse leven zal beïnvloeden.

Een voorbeeld is dat je je veel zorgen maakt over wat iemand van je denkt. Het is zonde om stress te hebben over wat andere mensen van je denken. Je kunt geen controle hebben over wat andere mensen zullen denken en vinden. Ga bij jezelf na of je waarde hecht aan het geen wat iemand over jou zegt of denkt, zo niet laat het los.

Soms blijf je dagen hangen in iets. Dit kost veel energie en stress en het lost uiteindelijk niks op. Daarnaast worden de vervelende gevoelens hierdoor alleen maar versterkt. Het is wel zo dat wanneer er iets verdrietigs gebeurt in je leven, je je echt wel even verdrietig mag voelen. Emoties toelaten is gezond en helemaal geen stress ervaren kan niet. Maar blijf je hier te lang in hangen, dan gaat het je alleen maar tegenwerken.

Wat gaat mij helpen?

Zodra je in een situatie terecht komt waarin je merkt dat je er geen controle over hebt kun je je zelf de vraag stellen; kan ik er op dit moment iets aan veranderen? Zo niet, dan kun je het loslaten. Je kunt dan accepteren dat je de situatie niet kunt veranderen. De negatieve gevoelens zullen je geen goed gevoel geven. Het kan ook helpen om het hardop tegen jezelf te zeggen, dit versterkt de werking ervan. Zo ja, maak een plan zodat je het kunt aanpakken. Ga er dan helemaal voor. Mijn tip is: ga hier mee oefenen, je zult merken dat het je steeds beter afgaat. Het werkt voor mij enorm goed.

Leren loslaten is een onderdeel van hoe je kunt omgaan met stress. Net zoals dat meditatie je bijvoorbeeld kan helpen om rustig te worden tijdens stressvolle situaties.

Was dit een waardevol artikel voor jou? Bedankt voor het lezen, laat je een reactie achter?

c6c7460e0ffe1e5000d894567d9ad35f

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *