Menstruatie krampen

Heb jij last van krampen tijdens de menstruatie?

Ongeveer 81% van de vrouwen ervaart pijnklachten gedurende de menstruatie!  

En hoewel klachten zoals lichte menstruatie krampen normaal kunnen zijn is het niet normaal wanneer een vrouw zoveel pijn ervaart dat zij moet stoppen met haar dagelijkse bezigheden of dat ze pijnstillers nodig heeft om de pijn te onderdrukken.  

Veel vrouwen gaan ervan uit dat heftige pijnklachten tijdens de menstruatie erbij horen en dat het normaal is. Echter, dat is het niet. Je lichaam geeft doormiddel van pijn aan dat er iets aan de hand is, het vraagt om hulp.  

Ik ga je eerst uitleggen wat er precies gebeurt en waar de pijnklachten vandaan komen.  

Wanneer het einde van je cyclus nadert, net voordat je menstruatie begint, wordt het slijmvlies in de baarmoeder langzaam afgebroken wanneer de eicel niet bevrucht is. Wanneer dit gebeurt komen er prostaglandines vrij. Prostaglandines zijn hormoonachtige stoffen. Deze zorgen voor het samentrekken van de baarmoeder. Ze prikkelen de pijnreceptoren van de pijnzenuwen, wanneer dit gebeurt ontstaat er een pijnreactie. Hoe meer prostaglandines er vrijkomen hoe meer pijn de vrouw ervaart gedurende de menstruatie. 

>>>> Nogmaals hevige pijn is niet normaal, je lichaam geeft aan dat er iets aan de hand is. Ben je benieuwd naar wat je kunt ondernemen tegen deze vervelende klacht? Lees dan snel verder…. 

Wat zou je kunnen doen tegen heftige menstruatie krampen? 

1. Vermijd roken. Vermijd ook een omgeving waarin door andere mensen veel gerookt wordt. ‘Hoe dit precies veroorzaakt wordt is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk omdat roken een bloedvat vernauwing veroorzaakt, wanneer dit gebeurt in de baarmoeder kan er pijn optreden’ (Wu, 2014). 

2. Verminder laaggradige ontstekingen. Dit kun je doen door te minderen met suiker, alcohol en slechte kwaliteit zuivel. Verschillende cliënten geven aan dat het minderen van zuivel snel een verbetering laat zien.

3. Zorg ervoor dat je voldoende magnesium binnen krijgt. Bijvoorbeeld door voedsel of door het extra te suppleren. Magnesium helpt ook tegen migraine of slecht slapen, dit zijn ook veel voorkomende klachten tijdens de menstruatie.

4. Neem een warm bad. Dit kan de bloed doorstroom verbeteren en pijn verlichten. Vermijd koud water tijdens de menstruatie. 

5. Neem je stress levels eens onder de loep. Verkeerde relaties of een baan waar je je niet gelukkig bij voelt kunnen een oorzaak zijn van pijnklachten.

6. Krijg voldoende omega 3 vetten binnen. Omega 3 werkt ontstekingsverlagend

7. Vermijd voedingsmiddelen die vallen onder nachtschades: aardappelen, aubergine, peper, tomaten. Wanneer jij hier gevoelig voor bent kunnen klachten verergeren. Je kunt dit het beste achterhalen door deze voedingsmiddelen een paar weken te vermijden. Voeg ze dan weer toe aan je voedingspatroon en kijk hoe je er op reageert.  

Was dit artikel waardevol voor jouw? Laat het mij weten via de comments. Lieve groet!

Wil jij meer informatie over het in balans brengen van jouw hormonen? Klik dan op deze link om je aan te melden voor de bijeenkomst ‘hormonen in balans’, welke Sytske & ik samen organiseren in de Natuurwinkel Joure.

Wil je liever 1 op 1 coaching? Stuur dan een mailtje naar info@jouwhormonen.nl om de mogelijkheden te bespreken.

Score artikel
5/5
Krampen tijdens de menstruatie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *