Oorzaken van een opgezette buik en wat kun je er aan doen?

Veel mensen hebben regelmatig last van een opgeblazen of opgezette buik. Er kunnen veel redenen bestaan voor een opgezette buik.

Wanneer je teveel calorieën binnenkrijgt kun je aankomen in gewicht. Maar een bolle/opgezette buik kan ook het gevolg zijn van een verstoorde hormoonbalans, een opgeblazen gevoel of andere factoren.

Heb jij ook wel eens last van een opgeblazen gevoel of heb je het idee dat je een opgezette buik hebt en weet je niet waardoor dit komt?

Wat is bij jou de oorzaak?

Ik heb verschillende oorzaken op een rijtje gezet

  1. Opgeblazen buik

De meest voorkomende oorzaak hiervan is gas ophoping of teveel eten in een korte tijd. Daarnaast kunnen oorzaken van een opgeblazen gevoel bijvoorbeeld zijn: constipatie, gynaecologische aandoeningen zoals cystes op de eierstokken of bacteriële infecties. Wanneer je het niet vertrouwt, schakel dan een arts in.

  1. Chronische stress

Wanneer je stress ervaart krijgt je brein een seintje dat je je in een dreigende situatie bevindt. Wanneer stress van korte duur is levert dit geen problemen op, dit is een normale lichamelijke reactie.  Chronische stress zorgt ervoor dat er meer vet rondom de buik opgeslagen wordt. Daarnaast wordt door stress het verlangen naar eten groter en bestaat er dus een grotere kans dat je aankomt rondom je buik.

  1. Vet verdeling per persoon

Gewichtstoename kan over het hele lijf plaatsvinden. Echter, is het per persoon verschillend waar het vet zich als eerst of het meest opslaat. Bij sommige mensen is dit rondom de buik, er zijn ook mensen waarbij vet zich meer rondom te heupen opslaat etc.  In gewicht aankomen is meestal het gevolg van meer calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt. Daarnaast kunnen een slaaptekort en stress ervoor zorgen dat je meer gaat eten en makkelijker aankomt.

  1. Menopauze

Aankomen tijdens de menopauze rondom de buik is een veel voorkomend probleem. De hormonale veranderingen zorgen ervoor dat de vetverdeling verandert. Vet op de benen, billen en heupen verplaatst meer naar de buik. Wanneer je je in de menopauze bevindt en slecht slaapt, niet aan krachttraining doet en insuline resistent bent heb je meer kans op buikvet.

  1. Voedselintoleranties

Bij een voedselintolerantie heeft je lichaam moeite met het verteren van bepaald voedsel. Het wordt ook wel een voedselovergevoeligheid genoemd. Een voedselintolerantie kan een opgeblazen gevoel veroorzaken nadat je iets hebt gegeten wat je lichaam niet goed kan verteren. Je kunt hierbij ook klachten ervaren zoals maagpijn en diarree. Zuivel, gluten en cafeïne zijn veel voorkomende voedselintoleranties.

  1. Bier buik

Er zijn onderzoeken die beweren dat het drinken van bier niet kan bijdragen aan het ontstaan van een opgeblazen/bolle buik. Echter, wanneer je bier drinkt, krijg je veel calorieën binnen en dit kan zorgen voor gewichtstoename. Bier is gemaakt van hop en hop bevat fyto-oestrogenen. Fyto-oestrogenen lijken op het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Er zijn studies die laten zien dat fyto-oestrogenen in bier ervoor kunnen zorgen dat de manier waarop je lichaam het vet opslaat kan veranderen, namelijk dat het vet wordt opgeslagen rondom de buik.

Hoe kun je hier vanaf komen? Dit hangt natuurlijk samen met de oorzaak van je opgeblazen/opgezette buik.

  1. Voeding en bewegen

Het nemen van gezonder voedsel en minder calorieën kan helpen om over het algemeen lichaamsgewicht te verliezen. Daarnaast is het omhoog brengen van lichaamsactiviteit van belang. Het vermijden van voedsel wat je lichaam niet goed kan verteren is ook belangrijk (denk hierbij aan gluten en zuivel). Het is niet mogelijk om op een bepaalde plek af te vallen.

Wat zou kunnen helpen:

  • eet meer vezels voor gezonde darmen en een goede stoelgang 
  • verminder de inname van alcohol
  • vermijd snelle suikers, transvetten, geraffineerde koolhydraten, deze voedingsmiddelen kunnen een opgeblazen gevoel veroorzaken en het kan ervoor zorgen dat je snel aankomt.
  • drink veel water om verstopping te voorkomen, je lichaam goed door te spoelen en minder snel een honger gevoel te krijgen.
  • doe aan krachttraining, het is aangetoond dat dit bijdraagt aan het verminderen van buik vet
  • HIIT training
  1. Verminder stress

Het verminderen van stress is belangrijk voor je gehele gezondheid

Denk hierbij bijvoorbeeld aan: meditatie, yoga, tijd spenderen met mensen waar je je goed bij voelt, naar muziek luisteren, fietsen of wandelen, lekker even in bad gaan etc. Zolang jij er maar van ontspant!

  1. Slaap voldoende

Zorg ervoor dat je gemiddeld 7 tot 8 uren slaapt per nacht. Wat je zou kunnen doen om beter te slapen: doe iets wat je ontspant voordat je gaat slapen, vermijd je telefoon/tv voor het slapen gaan, zorg voor een opgeruimde en schone slaapkamer. Wordt je vaak erg moe wakker en kom je moeilijk in slaap? Dan raad ik het je aan om naar een specialist te gaan.

Was dit een waardevol artikel voor jouw? Laat je een reactie achter? Alvast bedankt x

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *