Suikervervangers; wat kun je beter niet doen

Waardoor lukt het niet?

Veel vrouwen proberen een dieet waarbij je minder koolhydraten en suiker neemt. Toch blijven ze kampen met problemen zoals; insuline resistentie, problemen met afvallen, onregelmatige cyclus/ovulatie en overgangsklachten. 

Waardoor komt dit dan?  ➳ Dit kan komen doordat je suiker vervangt voor andere zoetmakers. Zoals; agave siroop, maple siroop, honing etc. Grote hoeveelheden hiervan of wanneer je dit te vaak eet, kan insuline resistentie juist alleen maar verergeren. Het is van belang om het in de juiste combinaties te eten en er niet te veel van te nemen. Je ziet tegenwoordig in gezonde tentjes vaak dat ze bijvoorbeeld taartjes of banenbrood zonder suiker aanbieden. Dit kan alsnog zorgen voor een enorme stijging in je bloedsuikerspiegel. Het betekent niet dat je helemaal geen zoete dingen kunt eten, maar het is van belang om te weten hoe je dit het beste kunt eten.   

❥ Wanneer je bijvoorbeeld iets met honing eet, combineer dit dan met vetten en eiwitten. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel minder snel, wat bevorderend is voor het tegen gaan van insuline resistentie. Maar ook vezelrijke voeding helpt om de bloedsuiker minder snel te laten stijgen. Wanneer je erg veel zin hebt in iets zoets: neem dan bijvoorbeeld gedroogde vijgen, met amandelpaste of pindakaas. Hier zul je vol van raken door de goede vezels en vetten, daarnaast is je zoete trek gestild zonder dat het slecht is voor je gezondheid.  

Tip: neem zeker geen agave siroop. Hier zit erg veel fructose in waarmee je het je lever erg moeilijk maakt. Daarnaast werk je hiermee insuline resistentie in de hand. 

Note to self: combineer je suikers en koolhydraten met vetten, eiwitten en vezelrijke voeding!!

Was dit een waardevol artikel voor jouw? Bedankt voor het lezen, laat je een reactie achter? ♀

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *