Wat is een bijnieruitputting?

Heb je wel eens gehoord van bijnier uitputting? Onze bijnieren spelen een belangrijke rol bij het produceren van hormonen. Ze liggen boven op je nieren, zijn grijs en zijn erg klein. Wanneer ze overbelast raken door bijvoorbeeld chronische stress gaat het functioneren achteruit. De reguliere geneeskunde erkent bijnier uitputting niet als een aandoening. Dit is jammer, want er kan het een en ander aan gedaan worden om de klachten te verminderen.

Onze bijnieren produceren meer dan 50 hormonen en zijn dus ook erg belangrijk voor een gezonde hormoonbalans. Je kunt hierbij denken aan hormonen zoals:

  • Cortisol: ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd. Dit hormoon helpt om een goed immuunsysteem te behouden en om ontstekingen te voorkomen.
  • Adrenaline: ook wel het ‘vluchthormoon’ genoemd. Je komt door dit hormoon in actie en krijgt een soort van kick.
  • Testosteron: stimuleert spiergroei, maakt mannelijk, zorgt voor meer lichaamsbeharing, stimuleert het libido, zorgt voor meer talg aanmaak in de huid.
  • Oestrogeen: stimuleert de groei van het baarmoederslijmvlies en de borsten, maakt de vaginawand soepel, draagt bij aan het libido, maakt de baarmoederholte beter doorlaatbaar voor zaadcellen, remt de afbraak van botweefsel en houdt de huid stevig.

Zoals bovenstaand staat beschreven maken de bijnieren onder andere cortisol. In de ochtend is het cortisol niveau in het bloed het hoogst, dit komt onder andere doordat we vroeger opzoek moesten gaan naar voedsel. Het kon dan een redelijk gevaarlijke omgeving zijn, daarom was het van belang om goed wakker en alert te zijn. ’S avonds is je cortisolniveau in het bloed het minst hoog. Je lichaam bereid zich op dat moment voor op de nacht en wil graag tot rust komen. Tegenwoordig ervaren veel mensen stress gedurende de hele dag en ontspannen ze niet na een stressvolle situatie. De bijnieren reageren op deze stressprikkels en geven hierdoor continu hormonen af, zoals cortisol. De voorraad raakt hierdoor op en de bijnieren raken ‘uitgeput’, zo ontstaat bijnieruitputting.

Symptomen bij een bijnieruitputting

  • Vermoeidheid
  • Sombere gevoelens
  • Moeilijk dingen kunnen onthouden
  • Prikkels moeilijk kunnen handelen
  • Veel zin in suikers
  • Duizeligheid
  • Inslapen lukt minder goed
  • Opstaan gaat met meer moeite
  • Angst
  • Darmklachten
  • PMS
  • Menstruatieproblemen
  • Libidoproblemen
  • Haaruitval
  • Acne en een onrustige huid
  • Opvliegers
  • Hartkloppingen

Wat kun je doen aan een bijnieruitputting?

Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om een bijnieruitputting te voorkomen of om de klachten te verminderen. Het is een lang proces, je bent niet binnen een weekend of week hersteld. Het is belangrijk om je levensstijl op verschillende aspecten aan te pakken en aan te passen.

  1. Neem rust. Probeer om stressvolle situaties zoveel mogelijk te vermijden. Wanneer je wel het gevoel hebt dat iets je stress oplevert, zorg er dan voor dat je na de tijd ontspant. Neem de tijd om je lichaam rust te gunnen, zo kan het na een stressvolle situatie weer herstellen. Stel dat je op je werk een situatie mee maakt wat je veel energie kost, neem dan een korte time-out van 10 minuten, dit kan al enorm helpen.
  1. Pas je voeding aan. Eet zo natuurlijk mogelijk en houd rekening met je bloedsuikerspiegel. Wanneer deze teveel schommelt, moeten je bijnieren harder werken om het lichaam gezond en in balans te houden. Wanneer je bloedsuikerspiegel erg laag is, zullen je bijnieren er voor zorgen dat de bloedsuikerspiegel weer omhoog gaat, dit doen ze door meer cortisol en adrenaline aan te maken. Daarnaast krijg je door een te lage bloedsuikerspiegel veel trek in zoetigheden. Vermijd vooral cafeïne, alcohol en geraffineerde suikers.
  1. Bewegen. Intensief sporten verhoogt juist het cortisol niveau in je lichaam. Het is daarom belangrijk om juist oefeningen te doen die lichter zijn. denk hierbij aan yoga, of wandelen. Bewegen zorgt ervoor dat je hormonen in balans komen en het maakt je blijer doordat het stofje endorfine aangemaakt wordt. Doe kracht training bij voorkeur in de ochtend, dan zijn je cortisolniveaus het hoogst (30-40 min.).
  1. Luister naar je lichaam. Wanneer je lichaam aangeeft dat het echt even niet lukt, luister hier dan naar en neem rust. Ga niet altijd maar door, hierdoor vererger je de klachten. Vermijd negatieve spanningen en mensen die energie uit je sleuren. Hoe lastig dit soms ook is, kies voor jezelf.

Tip….. doe een test met een zaklamp om te kijken of je bijnieren zijn uitgeput. Ga in een donkere ruimte zitten en schijn het licht vanaf de zijkant op je oog met de zaklamp. Wanneer er licht valt op je pupillen, dan zal het oog samentrekken. Wanneer je bijnieren zijn uitgeput lukt het niet om de pupillen langdurig samengeknepen te houden. Het pupil zal dan weer vergroten, bij mensen die geen bijnieruitputting hebben zal het oog samengeknepen blijven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *